+371 64807535, +371 64807534

 

Vārda dienu šodien svin: Aldis, Alfons, Aldris

Skolu uzsākušo pirmklasnieku lasītprasme ir dažādos līmeņos, ņemot vērā, ka skolu uzsāk bērni vecumā no sešiem līdz astoņiem gadiem (astoņu gadu vecumu daži sasniedz mācību gada vidū) ar dažādām spējām un prasmēm. Nespēja lasīt rada pirmklasniekam sliktu dzīves kvalitāti, jo bērnam nepieciešams izlasīt un saprast mācību vielu dažādos priekšmetos, kā arī jāprot izlasīt ikdienas norādes.
 

Latvijas radio raidījumā “Ģimenes studija” saruna par skolēnu lasītprasmi pirmsskolā un sākumskolā.

Pirmklasnieka lasītprasme

V. Zālīša pamatskolas skolotājas Ivetas Kojānes pieredze rāda, ka jautājums – “Vai bērnam jāprot lasīt jau pirmajā klasē?” ir neatbildāms. Viņa skaidro, ka pirmklasnieki ir vecumā no sešiem līdz astoņiem gadiem, viņu attīstība un uztvere ir dažāda. “Ir bērni, kuri septiņos gados prot lasīt, un tādi, kuri lasa tikai zilbes.”

Bērni neattīstās vienādi, un viena vecuma bērnu sasniegumus nevar vērtēt vienādi.

Lasītprasme nav noteicošais faktors, lai ietu vai neietu uz skolu, bet ir jādara viss iespējamais, lai lasīšanu veicinātu.

“Skola 2030” valodu mācību jomas satura izstrādes eksperte Sandra Zariņa uzsver, ka lielākā daļa bērnu var iemācīties lasīt pirmsskolā – četru piecu gadu vecums ir labs laiks, lai iemācītos lasīt, to rāda pētījumi. Lasītveicinošs ir ģimenes piemērs. “Mēs nedrīkstam palaist garām īsto vecumu, kad (bērns) grib lasīt. Pirmsskolā pēdējā gadā pirms skolas sāk forsēt lasītmācīšanos, kas bieži noved pie negatīvām emocijām. Lasītprasme jāsāk attīstīt no mazotnes.”

Ja pamana bērna intereses, tas jāizmanto, lai lasīt mācītu spēlējoties.

Iesakot vecākiem lasīt kopā ar bērniem, pedagogiem ir jāiesaka arī darba metodes, kā strādāt ar bērnu, jo bieži vecākiem šādu zināšanu nav.

Lasītprasmju līmenis pirmajā klasē ir mazāk svarīgs nekā vēlēšanās lasīt un interese par grāmatām.

“Uz šo jautājumu (vai pirmajā klasē ir jālasa) jāatbild vecākiem, gribu atdalīt grāmatu no lasīšanas, lasīšana ir dzīve. 1. klasē ir liels informācijas daudzums, ja lasa tikai drukātos burtus un zilbes, tad skolā bērnam ir slikta dzīves kvalitāte, nespēj sekot līdzi visam,” skaidro pedagogs Andris Krieķis. Ja klasē ir 30 bērni, tad matemātikas skolotājs stundā nevar katram paskaidrot, ko nozīmē “apvelc”, “savieno” vai ko citu.

Jaunākās tendences un pētījumi rāda, ka skolotājiem jāsaprot – nav mērķis iemācīt bērnu tehniski lasīt, bet lasīt, lai lasīto var izmantot, saprast, jo var bērnu iemācīt labi lasīt tehniski, bet bērnam par izlasīto nav izpratnes.

Bērns no 10. dzīves dienas sāk lasīt mammas sejas vaibstus, tāpat var apgalvot, ka līdz mūža galam nekad neiemācīsimies lasīt, jo tas ir atkarīgs no teksta un lasītāja pieredzes, pauž Andris Krieķis. Kā piemēru viņš min lasītpratēja spēju uztvert tekstu par sarežģītām tehniskām tēmām, izlasīt to var, bet saprast nē, jo trūkst specifisku zināšanu.

"Ģimenes studijas" sarunas dalībnieki

Lasītmācīšanas metodes

Vajadzību lasīt bērns rod rotaļājoties un spēlējoties.

Ābeces ir ieteicams izmantot, jo tās  ir veidotas pēc lasītmācīšanas metodēm, kur ir ievērota kāda burtu apgūšanas secība. Lasīšana ir jāpraktizē, īpaši tas attiecināms uz vasaras periodu, kad bērni var aizmirst pirmsskolas iestādē apgūto.

Ja bērns ir apguvis konkrētus burtus, vecāku uzdevums ir kopā ar bērnu nostiprināt zināšanas. Tāpēc vecākiem būtu jābūt informētiem par pirmsskolas iestādes mācību programmu, lai palīdzētu bērnam nostiprināt iegūtās zināšanas.

Bērns var ātri iemācīties burtus un lasīt, bet ir jāatšķir, ko nozīmē lasīt un atcerēties vārda grafisko attēlu.

Joprojām ir diskusijas, lasītmācīšanu sākt ar lielajiem vai mazajiem burtiem. "Skola 2030" kontekstā ir idejas, ka sākotnēji jāmāca arī rakstītie burti. Iespējams, mazākiem bērniem vieglāk tikt galā ar lielajiem burtiem, tad ar mazajiem turpina spēļu un rotaļu veidā apgūt lasīšanu un rakstīšanu.

Vecāks ir atbildīgs par bērna dzīvi, būs grūtības iemācīties lasīt, ja iepriekš nebūs iemācījies dzirdēt un  redzēt, tas ir pamats, lai iemācītos lasīt, skaidro Andris Krieķis, aicinot vecākus vairāk laika veltīt sarunām ar bērnu.

 

Madonas pilsētas pirmsskola “Priedīte” uzsākusi darbu jaunas pasaku grāmatas izdošanai

                       Ideja pasaku grāmatai radusies 2017. mācību gadā, kad bērni ar savām ģimenēm kopīgi radīja grupas pasaku grāmatas. Projekts visiem šķita tik aizraujošs, ka liela daļa stāstu tika pārveidoti teātra uzvedumos un piedzīvoja pirmizrādes pirmsskolas ģimeņu dienā. Kopīgi darbojoties, sapratām, ka bērnus vairāk interesē grāmata, kuras tapšanā piedalījušies viņi paši vai bērniem tuvi pieaugušie.

                  Grāmatas “Mana Priedīte pasakās” tapšanā piedalās pirmsskolas “Priedīte” darbinieki, vecāki, Jāņa Simsona Madonas mākslas skolas skolēni un Madonas novada bibliotēka. Grāmatā plānotas 15 ilustrētas pasakas. Pasaku autori ir pirmsskolas darbinieki un vecāki. Katra pasaka ir saistīta ar grupas nosaukumu, rezultātā sacerēti stāsti par ezīšiem, zaķēniem, vāverēniem, bitītēm, mārītēm, pelēniem, sienāzīšiem, pūcītēm, zīlītēm, taurenīšiem un citiem, bērniem saprotamiem tēliem.

                   Pasaku ilustrācijas top sadarbībā ar Jāņa Simsona Madonas mākslas skolas audzēkņiem. Lepojamies, ka daļa ilustrāciju autoru ir mūsu bērnu dārza absolventi. Ilustrācijas ir svarīgs palīgs bērniem grāmatas lasīšanā, kur kāds no pasakas tēliem ir zīmēts. Tas veicina aktīvu bērna iesaisti lasītapguves procesā un apziņu, ka lasīt ir aizraujoši jebkurā vecumā. Vēl jo vairāk, bērna un pieaugušā kopīga lasīšana ir vērtīgs ieguldījums ģimenisko saišu stiprināšanā.

Tuvākajās dienās tiks uzsākts darbs grāmatas maketēšanai un drukāšanai. Decembra sākumā ieplānoti grāmatas “Mana “Priedīte” pasakās” atvēršanas svētki Madonas pilsētas bibliotēkā. Grāmatas maketēšana un izdošana notiek ar VKKF un Latvijas valsts mežu atbalstītās Vidzemes kultūras programmas 2018 finansiālu atbalstu projekta “Mana Priedīte pasakās” ietvaros.

Informāciju sagatavoja:

Projekta “Mana “Priedīte” pasakās” vadītāja Gita Lancmane un pirmsskolas skolotāja Guna Ruļuka

e-pasts: priedīŠī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.

loggo
loggo

b
b
 

Baha ziedu terapija ir vērsta uz mūsu emocijām un domām- tajā izmantotās ziedu esences atbrīvo no negatīviem un postošiem psihoemocionāliem stāvokļiem (bailēm, aizvainojuma, stūrgalvības, niknuma u.c.) un, palīdz atjaunot dabisko iekšējo līdzsvaru, atgūt iekšējo mieru, ļauj uz pašreizējo situāciju paskatīties no cita skatu punkta un ieraudzīt problēmas risinājumu. Jo līdzsvarotāki mēs esam, jo emocionāli mierīgāk spējam reaģēt uz notikumiem. Jo optimistiskāk raugāmies uz dzīvi, jo vairāk iespēju saskatām.

Baha ziedu terapiju atklāja angļu ārsts Edvards Bahs .Tajā izmanto 38 esences, kas pamatā iegūtas no savvaļas augu ziediem. Baha ziedu terapijas uzmanības centrā atrodas cilvēks, viņa domas, emocijas, attieksme pret dzīvi un pieredze.

 

Šī terapija ir visā pasaulē populāra pašpalīdzības metode, jo tā ir dabiski droša, vienkārša un pieejama ikvienam, un to var izmantot kopā ar jebkuru citu terapiju.

Terapija ir pieejama pie mums-mūsu bērniem ,vecākiem un kolēģiem, iepriekš sazinoties un saskaņojot laikus  ar Baha ziedu speciālistu

Inesi Skaidro tālrunis 29351654

Labdien, māmiņas, tēti, vecmāmiņas, vectētiņi, pedagogi un citi interesenti!

494527407
494527407
 

Lai veicinātu vecākus pavadīt vairāk laika kopā ar bērniem, Labklājības ministrijas iniciētā projekta ietvaros tiek organizēta akcija "Maziem mirkļiem ir liela nozīme", kura norisināsies 10. decembrī. Ar šo akciju kampaņas organizatori vēlas iedibināt jaunu tradīciju - svētdienu, kas tiek pavadīta ģimenes lokā, mudinot vecākus veltīt kaut pavisam nedaudz vairāk laika kopā ar saviem bērniem.

Akcijas "Maziem mirkļiem ir liela nozīme" aktivitātes var veikt dažādi, piemēram, kopīgi pagatavojot pusdienas, sarīkojot spēļu pēcpusdienu, aizbraucot uz tuvāko pastaigu taku, parku vai dodoties pastaigā gar jūru.
Ikvienam kopīgi pavadītam mirklim ir nozīme.

Sociālās kampaņas ietvaros ir izstrādāts informatīvais materiāls, kurā apkopotas 1000 idejas, kā kvalitatīvi pavadīt laiku ar bērniem. Šo informatīvo e-bukletu var lejupielādēt:  https://goo.gl/quz9k4.

Kampaņas klipus var noskatīties šeit:
https://www.facebook.com/MirklimIrNozime/videos/157279101532751/

https://www.facebook.com/MirklimIrNozime/videos/159114784682516/

https://www.facebook.com/MirklimIrNozime/videos/159443634649631/

Ēdienkarte

edienkarte

Dienas gaita

dienas gaitas